Een inleiding tot Waqf e Jadid

Achtergrond

Op 27 december 1957 startte Hazrat Khalifatul Masih II het gezegende project genaamd The New Dedication (Waqf-e-Jadid). Hazrat Khalifatul-Masih II wenste een netwerk van Mualimeen (leraren) op te richten die zich volledig zouden wijden aan de opvoeding van de leden over de hele lengte en breedte van Pakistan. Waqf-e-Jadid was het laatste initiatief dat Hazrat Khalifatul-Masih II voor de Gemeenschap naar voren bracht.

Op 1 februari 1958 werden veertien Mualimeen uitgezonden naar geselecteerde landelijke gebieden van het land – nu, door de genade en genade van Allah, is het aantal Mualimeen in de duizenden. Sahibzada Mirza Tahir Ahmad Sahib (de latere Hazrat Khalifatul-Masih IV werd aangesteld als de eerste directeur (Nazim Irshad) van Waqf-e-Jadid

Wat zijn de doelstellingen van Waqf-e-Jadid?

  • Hoofddoel – zorgen voor de spirituele opvoeding van de leden die in de plattelandsgemeenschappen wonen
  • Secundair doel – de boodschap van de Islam overbrengen aan de Hindoeïstische bevolking van het land

De hindoegemeenschap in de provincie Sind was arm en werd mishandeld en uitgebuit door de moslimgrondbezitters. Toen ze dit zagen, boden de christelijke missies hen financiële hulp en zo beïnvloedden ze hen tot het christendom. Waqf-e-Jadid voerde de enorme taak uit om deze hindoegemeenschap naar Ahmadiyyat te brengen en blijft dit tot op de dag van vandaag doen.

Tot 1986 was het project voornamelijk bedoeld voor de plattelandsgemeenschappen in Pakistan. Hazrat Khalifatul-Masih IV breidde echter de reikwijdte van dit project uit en nu vallen alle landen van de wereld binnen de reikwijdte van dit plan.

Wie zou moeten deelnemen?

Hazrat Khalifatul-Masih II verklaarde:

“Ik benadruk tegenover de Gemeenschap dat ze het belang van deze regeling moeten begrijpen en er hun volledige aandacht aan moeten besteden en hun uiterste best moeten doen om er een succes van te maken, om ervoor te zorgen dat niemand in de Gemeenschap die het zich kan veroorloven, wordt buitengesloten.”

Waarom zou ik meedoen?

Hazrat Khalifatul-Masih V heeft verklaard:

“In dit tijdperk van ongebreideld materialisme en commercie waarin het publiek, vooral in de westerse wereld, wordt gebombardeerd met verleidingen om koopwaar te kopen, leidt de Heilige Koran ons, en zet hij het contrast uiteen van een” koopje “van streven op de weg van Allah. met iemands rijkdom. ”. “Degenen die het goed hebben, moeten overwegen of de donaties die ze doen echte offers zijn” 6 januari 2006, Qadian.

Een modern begrip van geloof is om het te vergelijken met wat sommigen een ‘geloofssprong’ noemen, om in het onbekende, zij het duisternis, te kunnen springen. De Islam vereist niet dat we een sprong in de duisternis maken. Het geloofsconcept van de Islam is verre van dit. We lezen in de Heilige Koran: [2: 258] Allah is de vriend van degenen die geloven: Hij brengt hen uit elke soort duisternis naar het licht. En degenen die niet geloven, hun vrienden zijn de overtreders die hen uit het licht brengen in alle soorten duisternis. Dit zijn de gevangenen van het vuur; daarin zullen zij blijven. Dit betekent dat degenen die niet in God geloven, ertoe bewogen worden om vanuit het licht in de duisternis te springen. Allah heeft ons door Zijn Boodschapper Muhammad (vrede en zegeningen van Allah zij met hem) verteld dat Hij de Vriend is van degenen die geloven en Hij neemt hen uit elke duisternis naar het licht.

We zouden altijd tot Allah moeten bidden terwijl we Zijn Heilige Woorden citeren, zeggende: “O Allah, ik geloof in U en U hebt ons door Mohammed (vrede en zegeningen van Allah zij met hem) verteld dat U de Vriend bent van degenen die geloven en leiden en dat U de gelovigen naar het licht leidt. Dus laat Uw licht voor mij schijnen en leid mij in deze acties die mij wordt gevraagd te ondernemen. Toon me het pad en maak het me duidelijk en beweeg mijn hart zodat ik door U naar het licht geleid kan worden. “

De beloften van Allah zijn inderdaad waar en zeker Allah zal ons licht geven op alle paden die naar Hem leiden. Hij is Al-Ghani, de Zelfvoorzienende en heeft niets van ons nodig. Wij zijn het die behoeftig zijn. Het is daarom onze plicht om het ware doel van het uitgeven op de weg van Allah te begrijpen. Alleen dan zullen we de offers brengen die acceptatie zouden vinden in de ogen van Allah. Moge Allah Zijn licht op ons schijnen en ons onze manieren van aanbidding tonen. Moge Hij ieder van ons dichter tot Hem brengen en tot de daden die zijn liefde en zegeningen opleveren, zowel hier als in het hiernamaals. Moge Allah ons allemaal in staat stellen om in de nodige mate te reageren. Ameen